През 1999, ученият д-р Сугата Митра провежда експеримента си “Дупка в стената” , за да изследва как деца учат в самоорганизирани контексти. В Ню Делхи и усамотени региони в Индия, ученици, които почти нямат образование, получават достъп до компютър и високоскоростен интернет, докато камера следи техните действия. Резултатите са невероятни. Учениците, без почти никаква помощ от възрастен, водят процес на изследване, откривателство и групова работа, които им дават способността да научат почти всичко – нови езици, отговорите на сложни въпроси, природни науки, математика и т.н. 14 години на изследване и повторно провеждане продължават да подкрепят тези впечатляващи резултати. Професор Митра обобщава работата си в концепцията за среда за самоорганизирано учене (Self-Organizing Learning Environments), която залага на естественото любопитство на децата, за да създаде динамично пространство за учене, общуване и развиване на умения за критическо мислене.
SOLE в България
През 2016 г. фондация Темпо започва проект за въвеждането на SOLE в контекста на учебна среда в България. Пилотната фаза на проекта се провежда в 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин”- София, СУ “Паисий Хилендарски” – Златица и СУ “Любен Каравелов” – Копривщица. В проекта взимат участие общо 7 преподаватели и 119 ученици от 3-ти, 4-ти, 5-ти и 8-ми клас.
Тук ще намериш:
1. История
2. SOLE в България